Kaedah Penilaian Bahasa
• Penilaian Melalui Portfolio.
• Penilaian Melalui Pemerhatian.
Portfolio
1. Definisi: 1 kaedah yang digunakan untuk mengumpulkan dan merekodkan bukti pencapaian pelajar dalam satu jangka masa yang telah ditetapkan dan dipersetujui bersama.
2. Ciri-ciri Portfolio
• Berbentuk dokumentasi, berstruktur (yang memerlukan rancangan), pelaksanaan dan penilaian.
• Proses pembelajaran melalui portfolio dijalankan secara kolaboratif untuk mencapai kefahaman dan mendokumentasikan pemikiran secara kritis dan kreatif serta pemilihan maklumat dan fakta dari peringkat awal hingga akhir.
• Menggalakkan pembelajaran secara intrkasi melalui kerjasama, bantuan, dan kerjasama daripada semua pihak.
• Kandungan portfolio terdiri daripada maklumat yang tersusun secara urutan dan logik. Portfolio juga bersifat reflektif yang dirangsang melalui soalan.
3. Penilaian Portfolio
• Penilaian berbentuk lebih terbuka (broad based) dan seimbang.
• Tugasan portfolio dapat dipantau melalui peta perkembangan pembelajaran pelajar yang boleh dinilai bersama
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment