Thursday, February 12, 2009

interaksi 3.1

Langkah-langkah Pembinaan


Terdapat langkah-langkah yang telah disusun dengan teratur sebelum membina ujian agar penggubal / guru boleh melaksanakan ujian dengan baik. Langkah-langkah tersebut ialah :


1. Menyediakan Jadual Penentu Ujian / Jadual Spesifikasi Ujian

2. Menulis item / soalan ujian

3. Menyemak item / soalan ujian

4. Menilai item / soalan ujian

5. Membuat kajian rintis terhadap keseluruhan item / soalan.

Sebelum membina item / soalan, guru perlu menyediakan Jadual Penentu Ujian / Jadual Spesifikasi Ujian terlebih dahulu. Ini adalah kerana Jadual Spesifikas Ujian dapat :

1. Mengelakkan ujian dibina secara sembarangan.

2. Menjamin kesahan dan kebolehpercayaan ujian.

3. Menjadi panduan kepada penggubal soalan.

3

4. Menstabilkan taraf da aras kesukaran ujian dari setahun ke setahun.

5. Membolehkan ujian yang sama dibina oleh orang lain.

6. Membolehkan perbandingan dibuat antara satu ujian dengan yang lain.

3.2 - Tujuan Ujian

Ujian ini dijalankan untuk mendapatkan maklumat tentang prestasi murid mengenai pencapaian kemahiran yang telah mereka pelajari dalam satu-satu pelajaran.

Untuk tugasan kerja kursus ini, kumpulan kami memilih mata pelajaran Matematik Tahun 6 iaitu Unit 1 dan Unit 2. Objektif Pengajaran bagi tajuk-tajuk tersebut ialah :


- Taburan Jawapan


TAJUK BIDANG PEMBELAJARAN HASIL PEMBELAJARAN
1. Nombor Bulat Hingga 7 Digit









































































1.1- Nombor bulat hingga 7 digit









































1.2- Aplikasi empat operasi, tambah, tolak, darab dan bahagi.


1.3- Operasi bergabung melibatkan nombor hingga 7 digit. Aras 1:
a. Menama dan membilang sebarang nombor hingga 7 digit dalam urutan.

b. Menulis sebarang nombor 7 digit dalam angka dan perkataan.

c. Menulis sebarang nombor yang diberi dalam bentuk perpuluhan hingga tiga tempat perpuluhan dalam sebutan juta dan sebaliknya.

d. Menulis sebarang nombor yang diberi dalam bentuk pecahan dan nombor bercampur yang melibatkan ½ juta, ¼ juta, ¾ juta dan sebaliknya.

Aras 2:
a. Menentukan nilai tempat bagi sebarang nombor hingga 7 digit.

b. Mencerakinkan sebarang nombor hingga 7 digit.

c. Membandingkan nilai sebarang nombor hingga 7 digit

d. Menganggar kuantiti.


Aras 3 :

a. Membundarkan sebarang nombor kepada puluh, ratus, ribu, puluh ribu, ratus ribu dan juta yang terdekat.

b. Menentukan sebarang nombor bagi suatu nombor yang telah dibundarkan kepada puluh, ratus, ribu, puluh ribu, ratus ribu dan juta yang terdekat.

c. Menyelesaikan masalah yang melibatkan nombor dalam situasi harian.

Aras 3 :
a. Menyelesaikan masalah yang melibatkan operasi empat dalam situasi harian.

Aras 2:
a. Mencari hasil operasi bergabung tambah dan darab, nombornya tidak lebih daripada 7 digit.

b. Mencari hasil operasi bergabung tolak dan darab, nombornya tidak lebih daripada 7 digit.

c. Mencari hasil operasi bergabung tambah dan bahagi nombornya tidak lebih daripada 1,000,000.

d. Mencari hasil operasi bergabung tolak dan bahagi, hasil setiap operasi tidak lebih daripada 1,000,000.

e. Mencari hasil operasi bergabung yang melibatkan sebarang dua operasi dan satu tanda kurungan hasil operasi tidak lebih daripada 7 digit.

Aras 3:
a. Mencari hasil operasi bergabung yang melibatkan sebarang dua operasi dan dua tanda kurungan, nombornya tidak lebih daripada 1,000,000.

b. Menyelesaikan masalah yang melibatkan operasi bergabung dalam situasi harian.

2. Pecahan 2.1- Penambahan pecahan





























2.2- Penolakan pecahan

































2.3- Operasi bergabung tambah dan tolak melibatkan pecahan. Aras 1.
a. Menambah nombor bercampur dengan nombor bulat.

b. Menambah nombor bercampur dengan pecahan wajar yang penyebit pecahannya sama.

c. Menambah dua nombor bercampur yang penyebut pecahannya sama.

Aras 2:
a. Menambah nombor bercampur dan pecahan wajar yang penyebut pecahannya tidak sama.

b. Menambah dua nombor bercampur yang penyebut pecahannya tidak sama.

Aras 3:
a. Menambah tiga nombor yang melibatkan nombor bercampur, nombor bulat dan pecahan wajar.

b. Menambah tiga nombor bercampur

c. Menyelesaikan masalah yang melibatkan penambahan nombor dalam situasi harian.

Aras 1:
a. Menolak pecahan wajar daripada nombor bercampur yang penyebut pecahannya sama.

b. Menolak nombor bulat daripada nombor bercampur yang penyebut pecahannya hingga 10 dan sebaliknya.

c. Menolak nombor bercampur daripada nombor bercampur yang penyebut pecahannya sama.


Aras 2:
a. Menolak pecahan wajar daripada nombor bercampur yang penyebut pecahannya tidak sama.

b. Menolak dua nombor bercampur yang penyebut pecahannya tidak sama.

Aras 3:
a. Menolak berturut-turut yang melibatkan nombor bulat dan nombor bercampur.

b. Menolak berturut-turut yang melibatkan tiga nombor bercampur.

c. Menyelesaikan masalah yang melibatkan penolakan nombor bercampur dalam situasi harian.

Aras 2:
a. Mencari hasil operasi bergabung tambah dan tolak yang melibatkan nombor bercampur penyebut pecahannya sama hingga 10.

b. Mencari hasil operasi bergabung tambah dan tolak yang melibatkan nombor bercampur, penyebut pecahannya tidak sama hingga 10.

Aras 3.
a. Menyelesaikan masalah operasi bergabung tambah dan tolak yang melibatkan nombor bercampur dalam situasi harian.





Aras item yang dibina adalah merujuk kepada Taksonomi Bloom (1956). Bagi ujian ini kami telah membina Jadual Penentuan Ujian yang terdiri daripada 4 aras kognitif mengikut kehendak soalan kerja kursus seperti berikut :

• Pengetahuan - 7 soalan
• Kefahaman - 7 soalan
• Aplikasi - 3 soalan
• Analisis - 3 soalan






7


4. JADUAL PENENTUAN / SPESIFIKASI UJIAN

Mata Pelajaran : Matematik Tahun : Enam



Unit :
PENGETAHUAN
KEFAHAMAN
APLIKASI
ANALISIS

Aras Kesukaran :

M
P
S
M
P
S

M
P
S
M
P
S

Unit 1: 1.1- Nombor Hingga Juta

2

5

1.2- Penambahan

1


1.3- Penolakan

3

1.4- Pendaraban

11
12

1.5-Pembahagian

7
18

1.6-Operasi Bergabung

4

9
16
19

Unit 2 – Pecahan

6
8
13
14
10
15
17
20

Jumlah Soalan

7
7
3
3

Aras Kesukaran : M - Mudah

P - Pertengahan

S - Sukar


8

5. SPESIFIKASI ITEM

Dalam penyediaan kerja kursus ini kami telah diminta menyenaraikan sebanyak 10 soalan untuk perincian item iaitu 3 item aras mudah, 4 item aras pertengahan dan 3 item aras sukar.

1. Nombor Item : 1
Topik : Nombor Bulat
Sub topic : 1.2 – Penambahan
Objektif soalan : Mencari hasil tambah tiga nombor yang melibatkan nombor lima digit
Dan enam digit
Aras soalan : Mudah

Item No 1: 645 300 + 17 403 + 21 631 =

A. 594 643
B. 604 334
C. 624 134
D. 684 334 (Aras : Pengetahuan, H.P-1.2 (Aras 1(a) )


2. Nombor Item : 2
Topik : Nombor Bulat Hingga Juta
Sub topic : 1.1 - Nombor Bulat
Objektif soalan : Membundarkan sebarang nombor kepada puluh ribu terdekat
Aras soalan : Mudah

Item No 2. Bundarkan 234 567 kepada puluh ribu yang terdekat ialah

A. 230 000
B. 234 000
C. 235 000
D. 240 000
(Aras : Pengetahuan, H.P- 1.1(Aras 3(a)

3. Nombor Item : 4
Topik : Nombor Bulat Hingga Juta
Sub topic : 1.6 - Operasi Bergabung
Objektif soalan : Mencari hasil operasi bergabung tambah dan tolak
Aras soalan : Mudah

Item No 4 35 ribu + 12 ratus - 26 puluh

A. 21
B. 3 594
C. 35 940
D. 359 400 (Aras : Pengetahuan, H.P- 1.6(Aras 1(a))


9
4. Nombor Item : 9
Topik : Nombor Bulat Hingga Juta
Sub topic : 1.6-Operasi Bergabung
Objektif soalan : Mencari hasil operasi bergabung bahagi dan darab
Aras soalan : Pertengahan

Item No : 9. 256 -- 16 x 20 =
A 330
B. 320
C. 310
D. 300
(Aras : Kefahaman, H.P- 1.6(Aras 1(b)

5. Nombor Item : 11
Topik : Nombor Bulat Hingga Juta
Sub topic : 1.4- Pendaraban
Objektif soalan : Mendarab nombor bulat dengan nombor bercampur
Aras soalan : Pertengahan

Item No 11. 1 x 320 =

A. 640

B. 448

C. 320

D. 128
(Aras : Kefahaman, H.P- 1.4(Aras3(a) )


6. Nombor Item : 13
Topik : Unit 2 - Pecahan
Sub topic : 2.1
Objektif soalan : Mencari nilai terkecil
Aras soalan : Pertengahan

Item No . Antara berikut, yang manakah nilainya terkecil ?

A. daripada 30
B. daripada 48
C. daripada 24
D. daripada 20 (Aras : Kefahaman, H.P-2.1(Aras 2(b)
10
7. Nombor Item : 3
Topik : Nombor Bulat Hingga Juta
Sub topic : 1.3 - Penolakan
Objektif soalan : Menyelesaikan masalah yang melibatkan penolakan
Aras soalan : Pertengahan

Item No 3. juta - 17 852 =
A. 517 852
B. 482 148
C. 482 147
D. 32 1484.
( Aras : Pengetahuan, H.P-1.3(Aras 3a)



8. Nombor Item : 18
Topik : Nombor Bulat Hingga Juta
Sub topic : 1.5- Pembahagian
Objektif soalan : Menyelesaikan masalah yang melibatkan operasi tolak
Aras soalan : Sukar

Item No 19. Che Man membeli 2 air tebu. Dia menuangkan air tebu itu ke dalam 4
gelas yang sama besar. Setiap gelas boleh mengisi daripada air tebu yang
dibeli. Berapakah baki isipadu, dalam m , air tebu itu ?


A. 50
B. 250
C. 400
D. 1600

(Aras : Analisis, H.P- 1.5(Aras 3(a)












11


9. Nombor Item : 17
Topik : Nombor Bulat Hingga Juta
Sub topic : 1.6
Objektif soalan : Menyelesaikan masalah yang melibatkan operasi bergabung
Aras soalan : Sukar

Item No 17. Encik Amir membahagikan wangya sejumlah RM 90 kepada 4 orang anaknya. Rizman mendapat RM 30 dan baki wang itu dibahagikan sama rata antara Rizan, Reena dan Rita. Langkah untuk mengira wang yang akan diterima oleh
Rita ialah

A.

B. RM 90 - RM 30 x 4

C. RM 90 - 4 - RM 30

D. ( RM 90 - RM 30 ) -- 3
(Aras : Analisis, H.P-1.6(Aras 3(b)

10. Nombor Item : 18
Topik : Unit 2- Pecahan
Sub topic : 2.3
Objektif soalan : Menyelesaikan masalah operasi bergabung + dan – melibatkan
pecahan
Aras soalan : Sukar
Item No 18. Rajah menunjukkan satu garis nombor.



Y 1 1 3 7 2
5 4 10 20 5
Nilai Y ialah

A.
B

C.

D. (Aras : Aplikasdi, H.P-2.3(Aras 3(a)

TABURAN JAWAPAN

NOMBOR SOALAN A B C D
1 /
2 /
3 /
4 /
5 /
6 /
7 /
8 /
9 /
10 /
11 /
12 /
13 /
14 /
15 /
16 /
17 /
18 /
19 /
20 /
JUMLAH JAWAPAN 4 6 6 4










6. Kajian Rintis



Untuk menjamin item yang digubal mempunyai cirri-ciri keesahan, kebolehpercayaan, keobjektifan, kebolehtadbiran dan kemudahtafsiran, item yang telah disemak eloklah ditujukan kepada sebahagian kecil pelajar untuk memastikan keesahannya. Soalan-soalan ini telah diberikan kepada 35 orang murid Tahun 6 dari Sekolah Kebangsaan Lukut, Port Dickson.


Kelemahan-kelemahan item ini boleh diperbaiki dengan maklumat yang didapati dari kajian rintis tersebut. Set instrument yang baik dan yang telah dibaiki boleh digunakan sebagai ujian yang sah, atau disimpan dalam bank item untuk kegunaan pada masa hadapan.


Keputusan kajian rintis digunakan untuk menganalisa dan mentafsir item. Dalam hal ini Indeks Kesukaran (p) dan Indeks Diskriminasi (d) dikira bagi setiap item untuk menentukan kuantiti sesuatu item, sama ada item itu benar-benr sesuai digunakan atau sebaliknya.






****************************























14
7. Indeks Kesukaran Item ( p)

Indeks Kesukaran Item adalah ciri uta irriang dapat menunjukkan aras kesukaran sesuatu item / soalan ; iaitu sama ada sesuatu itu mudah dijawab atau susah dijawab. Indeks ini dikira dengan menggunakan nisbah bilangan calon yang memberi jawapan betul dengan dibahagikan kepada jumlah calon yang menjawab. Pengiraannya adalah seperti di bawah :-

Bilangan calon yang memberi jawapan betul
Nilai p = ---------------------------------------------------------
Jumlah calon yang menjawab


30 (Bilangan yang menjawab betul)
Contoh : p = -----------------------------------------------
35 (Jumlah calon yang menjawab)

= 0.86


0.00 0.50 1.00


Item Sukar Sederhana Mudah

Item yang sukar mempunyai nilai p yang rendah, sebaliknya item yang mudah mempunyai p yang tinggi. Untuk lebih jelas lagi dalam menilai aras kesukaran item ini dapat dijelaskan dalam jadual di bawah.









Aras Kesukaran dan Pengkelasan Item

Nilai p Pengkelasan Item Keputusan
0.00 - 0.20 Terlalu Sukar Ubah suai
0.21 - 0.40 Sukar Terima
0.41 - 0.60 Sederhana Sukar Terima
0.61 - 0.80 Mudah Terima
0.81 - 1.00 Terlalu Mudah Ubah suai
15

8.1 - ANALISA JAWAPAN UJIAN
MATEMATIK TAHUN 6
Bil Nama Murid Nombor Soalan Jumlah
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 Markah
1 Muhd Fuad 20
2 Nur Farhana X 19
3 V.Thirosniya X 19
4 Muhd Kamil X X 18
5 Noor Husna X X 18
6 Nor Sharina X X X 17
7 Muhd Shahrul X X X X 16
8 C.Sharminee X X X X 16
9 Syazlin Aimi X X X X X 15
10 Nik Nor Syahirah X X X X X 15
11 Nur Hidayah X X X X X X 14
12 Aznah X X X X X X 14
13 Mim Farhana X X X X X X 14
14 Siti Nur Liyana X X X X X X 14
15 Laveniya X X X X X X 14
16 Tefyiliyana X X X X X X 14
17 Syukri X X X X X X 14
18 T.Printhi Aksini X X X X X X X 13
19 Sabariah X X X X X X X 13
20 Nur Fatin X X X X X X X 13
21 Noor Hazeera X X X X X X X X 12
22 Muhd Afiq X X X X X X X X X 11
23. Siti Nur Nabilah X X X X X X X X X X X X 12
24 Nurul Ain X X X X X X X 13
25 Muhd Amir X X X X X X X X X 11
26 Emma Ezzaty X X X X X X X X X X 10
27 Norsyafiqah X X X X X X X X X X 10
28 Putera Ahmad X X X X X X X X X X 10
29 Latha Kumari X X X X X X X X X X X 9
30 Muhd Aizat X X X X X X X X X X X 9
31 Prasanna X X X X X X X X X X X 9
32 Regina V.Paul X X X X X X X X X X X 9
33 Muhd Azwan X X X X X X X X X X X X 8
34 Muhd Uzair X X X X X X X X X X X X 8
35 Muhd Jamil X X X X X X X X X X X X X 7
Jumlah jwpan yg betul 35 33 27 27 27 23 24 21 33 27 18 19 25 22 27 11 14 11 19 9
Peratusan (%) 100 94 77 77 77 66 69 60 94 77 51 54 72 63 77 31 40 31 54 26





17




8.2 - Contoh Pengiraan Indeks Kesukaran


Bilangan calon jawapan betul
Formula ( p ) = -----------------------------------------
Jumlah calon





a) Item 1. = 1.00


b) Item 2. = 0.94



c) Item 3. = 0.77



d) Item 11. = 0.51



e) Item 18. = 0.31







18



8. 3 - Analisa Indeks Kesukaran :




Item
Bilangan Menjawab
Betul – ( n ) Indeks Kesukaran Item
( p)
Pengkelasan Item
Keputusan
1 35/35 1.00 Terlalu mudah Ubahsuai
2 33/35 0.94 Terlalu mudah Ubahsuai
3 27/35 0.77 Mudah Terima
4 27/35 0.77 Mudah Terima
5 27/35 0.77 Mudah Terima
6 23/35 0.65 Mudah Terima
7 24/35 0.69 Mudah Terima
8 21/35 0.60 Sederhana sukar Terima
9 33/35 0.94 Terlalu mudah Ubahsuai
10 27/35 0.77 Mudah Terima
11 18/35 0.51 Sederhana sukar Terima
12 19/35 0.54 Sederhana sukar Terima
13 25/35 0.71 Mudah Terima
14 22/35 0.62 Sederhana sukar Terima
15 27/35 0.77 Mudah Terima
16 11/35 0.31 Sukar Terima
17 14/35 0.40 Sukar Terima
18 11/35 0.31 Sukar Terima
19 19/35 0.54 Sederhana sukar Terima
20 9/35 0.26 Sukar Terima

Jadual di atas adalah Analisa Indeks Kesukaran berdasarkan item yang telah diuji ke atas 35 orang murid-murid Tahun 6 Jupiter, Sekolah Kebangsaan Lukut.


















19
8.4 - Ulasan Analisa Item Indeks Kesukaran.



Item
Indeks Kesukaran
Ulasan / Catatan


1
2
9
1.00
0.94
0.94
- Semua / hampir semua murid telah menjawab soalan dengan betul. Mengikut keputusan pengkelasan item, soalan ini perlu diubahsuai kerana arasnya yang terlalu mudah.


20
16
18
0.26
0.31
0.31
-Peratus murid yang menjawab betul soalan ini agak rendah. Item ini dalam
kategori sukar, namun masih diterima untuk pengujian kerana dalam pembinaan item / soalan JPU ada kategori soalan sukar iaitu sebanyak 25% atau 9 soalan.




Bagi item / soalan lain yang berada di dalam kategori mudah, sederhana, dan sukar, ia akan disimpan terus ke dalam bank soalan supaya boleh digunakan pada bila-bila masa yang dikehendaki.








************************






20





9. Indeks Diskriminasi


Indeks diskriminasi item digunakan untuk menentukan perbezaan keupayaan pelajar. Item / soalan yang baik akan dapat membezakan antara mereka yang berkeupayaan rendah dan berkeupayaan tinggi. Langkah-langkah diskriminasi telah dicadangkan oleh Mehrens & Lehmann seperti di bawah ;

a) Membahagikan pelajar kepada 3 kumpulan iaitu 27% pencapaian pelajar tertinggi,
27% pencapaian pelajar terendah dan 46 % pencapaian pelajar antara tertinggi dan
terendah.

b) Mengira pelajar menjawab dengan betul di kalangan berpencapaian rendah (R u),
bilangan pelajar menjawab dengan betul di kalangan pelajar berpencapaian tinggi (R L)
dan jumlah pelajar berpencapaian tinggi ( T ( L– U ) )

c) Indeks diskriminasi boleh dikira dengan membahagikan perbezaan
( R U - R L ) dengan separuh T ( L - U ) seperti berikut:

(R U - R L )
d = ---------------------
( ½ T ( L + U ) )


Indeks diskriminasi boleh bernilai antara -1.00 hingga 1.00. Secara amnya, item yang mempunyai Indeks Diskriminasi positif menunjukkan soalan tersebut adalah baik manakala bagi soalan yang mempunyai indeks diskriminasi negative dikira tidak baik untuk penilaian rujukan norma. Sebagai panduan, aras kesukaran item boleh ditafsirkan mengikut jadual di bawah :


Aras Diskriminasi dan Pengkelasan Item

Nilai ( d ) Pengkelasa Item Keputusan
0.00 – 0.10 Tidak baik Ubah suai
0.11 – 0.20 Kurang baik Terima
0.21 – 0.30 Sederhana baik Terima
0.31 – 0.40 Baik Terima
0.41 – 1.00 Sangat baik Ubah suai







21


Bil Nama Murid Nombor Soalan Jumlah
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 Markah
1 Muhd Fuad 20
2 Nur Farhana X 19
3 V.Thirosniya X 19
4 Muhd Kamil X X 18
5 Noor Husna X X 18
6 Nor Sharina X X X 17
7 Muhd Shahrul X X X X 16
8 C.Sharminee X X X X 16
9 Syazlin Aimi X X X X X 15
JUMLAh betul 9 8 9 8 9 8 9 8 9 9 8 8 9 7 8 7 7 5 8 5



9.1 (a) - 27 % ( 9 ORANG ) PENCAPAIAN PELAJAR TERTINGGI











22

9.1 (b) - 27 % ( 9 ORANG ) PENCAPAIAN PELAJAR TERENDAH







BIL NAMA 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 JUMLAH
27 Norsyafiqah X X X X X X X X X X 10
28 Putera Ahmad X X X X X X X X X X 10
29 Latha Kumari X X X X X X X X X X X 9
30 Muhd Aizat X X X X X X X X X X X 9
31 Prasanna X X X X X X X X X X X 9
32 Regina V.Paul X X X X X X X X X X X 9
33 Muhd Azwan X X X X X X X X X X X X 8
34 Muhd Uzair X X X X X X X X X X X X 8
35 Muhd Jamil X X X X X X X X X X X X X 7
JUMLAH BETUL 9 8 4 7 6 4 3 2 7 4 3 1 2 3 5 1 2 1 0 3










9.2 - Contoh Pengiraan Indeks Diskriminasi


Formula ( d ) =




Item No 1. (d) = = 0.00



Item No2. (d) = = 0.00


Item No 3. (d) = = = 0.55



Item No 4. (d) = = = 0.11



Item No 5. (d) = = = 0.33


9.2 - Contoh Pengiraan Indeks Diskriminasi


Formula ( d ) =




Item No 1. (d) = = 0.00



Item No2. (d) = = 0.00


Item No 3. (d) = = = 0.55



Item No 4. (d) = = = 0.11



Item No 5. (d) = = = 0.33

















9.3 - Analisa Indeks Diskriminasi Item



Item Jawapan betul
Right Upper Jawapan betul Right Lower RU - RL
(d)= -----------
½ T
Pengkelasan
Item
Keputusan
1 9 9 0.00 Tidak baik Ubahsuai
2 8 8 0.00 Tidak baik Ubahsuai
3 9 4 0.55 Sangat baik Terima
4 8 7 0.11 Kurang baik Terima
5 9 6 0.33 Baik Terima
6 8 5 0.33 Baik Terima
7 9 6 0.33 Baik Terima
8 8 2 0.66 Sangat baik Terima
9 9 7 0.22 Sederhana baik Terima
10 9 4 0.55 Sangat baik Terima
11 8 3 0.55 Sangat baik Terima
12 8 1 0.77 Sangat baik Terima
13 9 2 0.77 Sangat baik Terima
14 7 3 0.44 Sangat baik Terima
15 8 5 0.33 Baik Terima
16 7 1 0.66 Sangat baik Terima
17 7 2 0.55 Sangat baik Terima
18 5 1 0.44 Sangat baik Terima
19 8 0 0.88 Sangat baik Terima
20 5 3 0.22 Sederhana baik Terima




Jadual menunjukkan analisa Indeks Diskriminasi terhadap item. Berdasarkan jadual di atas, Indeks Diskriminasi sangatlah baik dan item yang diberi boleh diterima oleh semua pelajar.












25



9.4 - Ulasan Analisa Indeks Diskriminasi




Item
Indeks Diskriminasi
Ulasan / Catatan


1
2
0.00
(Tidak Baik)
- Item yang tidak baik akan tetap
diterima dan digunakan kerana
memberi peluang kepada murid
yang aras rendah untuk
mendapat markah. Soalan ini
juga terdapat dalam JPU iaitu
soalan berbentuk mudah.
Walaubagaimana pun guru
boleh mengubahsuai soalan ini .


4
0.11
(Kurang Baik)
- Item yang kurang baik juga
tetap digunakan dalam pengujian
27 % adalah soalan dari aras
sukar. Soalan ini dapat menguji
minda murid dengan lebih bernas


Bagi item yang berada dalam kategori baik, sederhana baik dan sangat baik, ia akan terus disimpan di bank soalan dan akan digunakan pada pelajar-pelajar lain pada bila-bila masa yang diingini oleh guru. Soalan yang tidak baik dan kurang baik pula boleh diubahsuai.






********************************




26


Rumusan / Kesimpulan


Penilaian / pengujian memerlukan beberapa proses sistematik dari awal hingga akhir. Dengan adanya langkah-langkah yang sistematik akan terbentuknya satu set ujian yang berkualiti. Ini adalah kerana memberi ujian adalah sebahagian dari proses pengajaran dan pembelajaran. Dalam menjalankan ujian, guru mestilah mengenal pasti soalan-soalan yang dibina menepati semua objektif pengajaran dan pembelajaran yang telah dilaksanakan.


Jika dilihat keputusan Indeks Kesukaran dan Indeks Diskriminasi dari kertas kerja kursus yang kami sediakan ini, item / soalan yang dibina adalah baik dan sesuai untuk digunakan oleh pelajar bagi tujuan pengujian. Ini adalah kerana kedua-dua indeks tersebut tidak menunjukkan sebarang kesukaran / perbezaan yang melampau.


Oleh itu setiap guru mestilah mempunyai pengetahuan yang secukupnya dalam bidang pembinaan ujian agar murid / pelajar dapat menguasai kemahiran yang dipelajari dengan lebih berkesan, dan item yang dibina bersesuaian dan mencabar kebolehan murid agar dapat mencambahkan daya pemikiran mereka.








*************************************








27

No comments:

Post a Comment